Minęły czasy, gdy dyplom ukończenia studiów wyższych wystarczał, by zdobyć upragnioną pracę. Ważne są także dodatkowe umiejętności i kompetencje, które można zdobyć na kursach i szkoleniach. Wielu pracodawców dba o ciągły rozwój swoich pracowników i proponuje im udział w szkoleniach. Czy częste szkolenia są potrzebne?

Jaka jest oferta szkoleń?

Obecnie oferta edukacyjna jest tak bogata, że można kończyć jeden kurs i zaczynać następny. Trzeba jednak wybierać tylko to, co naprawdę się przyda i zwiększy szansę na zdobycie wymarzonej pracy.

Dla osób już zatrudnionych również oferuje się wiele kursów, ale zanim podejmie się decyzje o wyborze konkretnego szkolenia, warto skonsultować się z pracodawcą. Być może ma on jakieś konkretne potrzeby, a nabyte umiejętności zwiększą nasze szanse na awans.

Jaki rodzaj szkolenia wybrać?

To, który rodzaj szkolenia jest lepszy, zależy od potrzeb danej osoby, ilości czasu, jaką dysponuje, a także od zasobności portfela. Na rynku edukacyjnym dostępne są bowiem bardzo specjalistyczne, kilkudniowe kursy, przeznaczone na przykład dla wyższej kadry menadżerskiej, które kosztują więcej niż semestr studiów, ale cieszą się dużą renomą, a ich ukończenie zwiększa szanse na rynku pracy.

Kursy i szkolenia najczęściej obejmują wąski zakres wiedzy, przez co łatwo jest dokonać wśród nich wyboru.

Jakie szkolenia warto podejmować?

Doradcy personalni twierdzą, że lepiej podejmować szkolenia w dziedzinie związanej z naszymi studiami bądź dotychczasową ścieżką zawodową. Ponadto, bez względu na to, jaki zawód wykonujemy, warto doskonalić umiejętności miękkie. Do tych kompetencji zalicza się między innymi zdolność komunikacji werbalnej i niewerbalnej, asertywność, empatię, umiejętność kooperacji, rozwiązywania problemów czy autoprezentacji. Kompetencje zawodowe można stosunkowo łatwo wzmacniać, rozwijać i szkolić, ale umiejętności miękkie są o wiele trudniejsze do rozwinięcia, a przydają się właściwie w każdej dziedzinie życia. Szkolenia z kompetencji miękkich są szczególnie ważne w branżach i na stanowiskach polegających na pracy z ludźmi. Powinien na nie skierować pracodawca, któremu zależy na zbudowaniu dobrej atmosfery w zespole lub rozwiązaniu problemów w komunikacji między pracownikami.

Co jeszcze jest ważne?

Przed rozpoczęciem szkolenia, warto jest sprawdzić, kto będzie nas uczył. Jeśli pracujemy w danym zawodzie, może się zdarzyć, że będziemy wiedzieć więcej, niż osoba prowadząca zajęcia. Jeśli zależy nam na nabyciu umiejętności praktycznych, zapiszmy się na kurs, w czasie którego uczyć nas będzie człowiek z doświadczeniem w danej branży. Lepiej iść na szkolenie rzadziej, ale z dużym entuzjazmem i poczuciem dobrze wykorzystanego czasu.

Człowiek powinien uczyć się przez całe życie. Poza rozwojem osobistym, warto także skupić się na udziale w szkoleniach, które będą podnosić nasze kompetencje i umiejętności. Wybierajmy tylko te kursy, które faktycznie będą dla nas korzystne i mogą zaprocentować w przyszłości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *